مقام سازمان ملل متحد خواستار کمک‌ فوری به سیلاب‌زدگان شد + فیلم سیلاب در افغانستان جان ۳۰۰ نفر را گرفت + فیلم همه چیز درباره زمرد پنجشیر | از ثروت سبز کوهستان چه می‌دانیم؟ جاری شدن سیل در بغلان افغانستان ۵۰ کشته بر جای گذاشت (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازدید فرمانده مرکزی ارتش آمریکا از مرزهای پاکستان و افغانستان مقامات طالبان و سفیر چین به معدن «مس عینک» رفتند لباس محلی افغانستان بر تن مجید مرتضایی + عکس طالبان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را تحریم کرد جمهوری خواهان آمریکا خواستار توضیح وزیر دفاع در رابطه با تناقض در گزارش حمله به فرودگاه کابل شدند تاکید بر ضرورت تدوین برنامه مشترک استان‌های مرزی برای تسهیل تجارت با افغانستان محدودیت پخش یک شبکه خبری ماهواره‌ای در افغانستان از سوی طالبان ویدئو | ارائه خدمات درمانی به ۱۵ هزار بیمار خاص افغانستانی در خراسان رضوی آخرین وضعیت ثبت‌نام اتباع خارجی در سال تحصیلی پیش‌رو رئیس شرکت برق افغانستان: بدهی واردات برق از ایران را پرداخت کرده‌ایم کاظمی قمی در گفتگو با شهرآرانیوز: به دنبال صدور ویزای رایگان برای اتباع افغانستان در دهه کرامت هستیم گلشهر مشهد، نماد نوع‌دوستی ایرانیان کاظمی‌قمی در مشهد | اولین جلسه هماهنگی استانداران استان‌های همجوار با افغانستان در مشهد برگزار شد + فیلم از سرمایه‌گذاری ۳۵ میلیون دلاری طالبان در چابهار چه می‌دانیم؟ افغانستان و ترکمنستان ۱۳ قرارداد تجاری به امضا رساندند فوتسال افغانستان در جدیدترین رده‌بندی فیفا در جایگاه سی‎‌ام قرار گرفت
سرخط خبرها

دبیرکل سازمان ملل: دولت همه‌شمول با مشارکت همه اقوام در افغانستان تشکیل شود

  • کد خبر: ۲۱۲۷۶۷
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵
دبیرکل سازمان ملل: دولت همه‌شمول با مشارکت همه اقوام در افغانستان تشکیل شود
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است که افغانستان باید کشوری باشد برای همه مردم آن و دولت همه‌شمول با مشارکت همه اقوام در آن تشکیل شود.

به گزارش شهرآرانیوز، گوترش روز دوشنبه، ۳۰ بهمن در نشست خبری در دوحه گفته است که طالبان فکر می‌کنند رسیده‌گی به نگرانی‌های جهان وظیفه این گروه نیست و از جهان می‌خواهند آنان را به‌رسمیت بشناسد.

وی اضافه کرده است که جامعه جهانی فکر می‌کند به هیچ یک از نگرانی‌هایش توسط طالبان رسیده‌گی نشده است و نمی‌تواند پیشرفتی در تعامل با این گروه بیابد.

او نشست دوم دوحه را «بسیار مفید» خوانده و افزوده که عدم اشتراک طالبان جلسه را «صدمه» نزده است.

به گفته وی، نامه‌ای از سوی طالبان به‌دست آورده است و در آن درخواستی مطرح شده بود که حق سازمان ملل متحد برای گفتگو با دیگر نماینده‌گان مردم افغانستان را نقض می‌کرد.

دبیرکل سازمان ملل علاوه کرده که دیدارش با نمایندگان ویژه کشور‌ها برای افغانستان «فوق‌العاده سازنده» بود و در این نشست روی مسایل کلیدی اجماع حاصل شده است.

نام‌برده خاطرنشان کرده که در کنار طالبان مهم است صدای دیگر بخش‌های افغانستان نیز شنیده شود و این کشور به پناهگاه امن تروریستان مبدل نشود.

با این حال، گوترش در بخش دیگر سخنانش گفته است که در مورد تحقیقات مستقل هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در مورد افغانستان میان نماینده‌گان کشور‌ها اتفاق نظر وجود دارد.

او ابراز نگرانی کرده که وضعیت حقوق بشر در افغانستان بهبود نیافته است.

نشست دوحه دیروز با میزبانی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد آغاز شد و امروز نیز ادامه دارد.

افزون بر نمایندگان ویژه کشور‌ها در امور افغانستان، میترا مهران، شاه‌گل رضایی، محبوبه سراج، لطف‌الله نجفی‌زاده و فیض زلاند به نماینده‌گی از جامعه مدنی در این نشست اشتراک کرده‌اند.

طالبان به‌رغم دعوت از سوی سازمان ملل متحد، در این نشست اشتراک نکردند.

منبع: هشت صبح

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->